Een aanname -iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten
We maken aannames over allerlei dingen en nog vaker over de mensen om ons heen. We doen het allemaal, erger we doen het constant. Hoe vaak gaan we er niet van uit dat we denken te weten, wat er in iemands hoofd om gaat. Dat weten we helemaal niet. We vullen het in door onze eigen ervaringen en beelden.
We beseffen niet dat wij door deze aannames schade aanrichten, omdat wij deze verwarren met de waarheid. Conflicten ontstaan door aannames.
Stel je bent in gesprek met een vriend. Deze vriend lijkt niet naar je te luisteren en zijn blik is niet gericht op jou. Je vertelt net een verhaal wat voor jou heel belangrijk is en je vertelt vol emotie, wat dit allemaal met je doet. Deze vriend draait zijn hoofd weg en kijkt naar buiten. In jouw hoofd beginnen er allerlei gedachten op te komen.
Waarom luistert hij niet?, Hij is niet geinteresseerd, Wat gemeen, Ik luister toch ook altijd naar hem. Ik vind hem niet meer leuk, Ik ga weg.
Je bent boos en besluit hem voorlopig niet meer te bellen. Je negeert zijn berichten. Dagen worden weken, weken worden maanden en voor je het weet is er een jaar voorbij.
Laat ANNA (A)ltijd (N)agaan (N)iet (A)anemen thuis
Dit is maar een klein onschuldig voorbeeld. In de praktijk onstaan op deze manier veel conflicten, waarbij we vaak niet meer weten waarom we ruzie hebben. Conflicten tussen familieleden, collega’s, vrienden. Allemaal ontstaan door aannames.
Er is een “wonder” middel tegen aannames. Namelijk “vragen” stellen. Waar aannames zorgen voor weerstand, zorgen vragen stellen voor een opening.
Als mediator heb ik veel te maken met aannames. Niet alleen de aanames van de partijen betrokken bij het conflict, maar ook mijn eigen aannames. De eerste belangrijke stap is om goed naar de ander te luisteren en vooral ook te letten op de non- verbale communicatie. Dit is belangrijk om de juiste vragen te kunnen stellen. Wees oprecht geinteresseerd en nieuwsgierig.
In het voorgaande voorbeeld had ik ook aan mijn vriend kunnen vragen of er wellicht problemen bij hem waren. Misschien maakte hij zich ergens zorgen over, waardoor zijn blik niet op mij gericht was. Ik had vragen kunnen stellen in plaats van een conclusie te trekken, waardoor er een conflict ontstond.
We hebben in het dagelijks leven constant te maken met andere mensen. Probeer eens goed te luisteren en vragen te stellen, voordat de aannames in je hoofd alles voor je invullen. Veel conflicten en ruzies kunnen hiermee voorkomen worden.
NIVEA (N)iet (I)nvullen (V)oor (E)en (A)nder
[…] verder in de blogpost “Mediation en conflict: het gevaar van aannames” van RvM-lid Natasja […]